• یکشنبه / ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۱:۱۴
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400020502843
  • منبع : نمایندگی همدان

یک مدرس روزنامه‌نگاری:

«سواد انتخاباتی» می‌تواند تعقل را جایگزین احساس کند

«سواد انتخاباتی» می‌تواند تعقل را جایگزین احساس کند

ایسنا/همدان یک مدرس دروس روابط عمومی و روزنامه‌نگاری با تأکید بر اینکه سواد انتخاباتی مناسب می تواند تعقل را جایگزین احساس کند، گفت: برای دادن یک رأی با کیفیت، باید عرصه انتخابات را دقیق و عمیق تجزیه و تحلیل کرد و با شناخت ژرف و عمیقی از آنچه که در رقابت های انتخاباتی می گذرد، بدون توجه به موضوعات سطحی و زودگذر، به مصالح کشور رأی داد.

دکتر داود زارعیان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: موضوع انتخابات در همه کشورها به ویژه کشورهایی که ادعای دموکراسی دارند، بسیار حائز اهمیت است، در کشور ما هم به نظرم تنها انتخابات مهم، انتخابات ریاست جمهوری است چراکه تاحدودی رقابت واقعی دیده می شود، در سایر انتخابات کشور یا مشارکت جدی نیست، مثل انتخابات مجلس خبرگان یا اینکه منطقه‌ای و قومی و قبیله‌ای است مثل انتخابات شوراها و مجلس شورای اسلامی بنابراین با توجه به اهمیتی که انتخابات ریاست جمهوری دارد، ضروری است مردم به طرق مختلف به دانش و سواد انتخاباتی دست پیدا کنند، بدون توجه به مقتضیات زمان، شعارها و پیام های رسانه های جمعی، آگاهانه به کاندیدای اصلح رأی دهند.

وی با اشاره به انتشار کتاب «سواد انتخاباتی» در سال‌جاری تصریح کرد: مفهوم «سواد انتخاباتی» مورد توجه و علاقه گروه زیادی از مردم قرار خواهد گرفت، مردم ما هنوز به معیار درستی در انتخاب کردن نرسیده اند. طی سال‌های بعد از انقلاب یک دوره در میان، یک کاندیدا از جناح مقابل را انتخاب کرده اند، به درست و غلط بودن آن کاری ندارم، اما واقعیت این است که تصمیم مردم تصمیم احساسی و و هیجانی بوده است و عقلانیت در آن دیده نمی شود. به نظرم همانطور که انتخاب آقای خاتمی یک تصمیم  هیجانی بود، انتخاب آقای احمدی‌نژاد هم یک تصمیم هیجانی و احساسی بود، بر همین اساس فکر می کنم مردم باید با این مفهوم آشنا شوند و در انتخابات تصمیم درست بگیرند.

زارعیان با اشاره به اینکه کتاب «سواد انتخاباتی» کمک می کند مردم با اهمیت انتخابات بیشتر آشنا شوند و به موضوعات و مسائلی که باید در هنگام رأی دادن توجه کنند، دقت و انتخاب اصلح داشته باشند، افزود: کتاب «سواد انتخاباتی» نخستین کتابی است که در ایران در زمینه انتخابات منتشر می‌شود، این اقدام گامی است که باید به فال نیک گرفته شود و انتظار داشته باشیم سایر محققان و اندیشمندان در این زمینه کار بیشتری انجام دهند و مردم را با  این مفاهیم آشنا کنند.

وی با تأکید بر اینکه اگر در جامعه ای مثل ایران سواد انتخاباتی گسترش پیدا کند می توان امیدوار بود به ارتقاء کیفیت آراء کمک کند، توضیح داد: «انتخاب اصلح» یکی از مهمترین تاکتیک های انتخاباتی نامزدهای انتخابات، گزینش ادبیات خاص و متناسب با فضای انتخابات است. در این ادبیات دیده می شود که «مغالطه»ها و «شعار»های خارج از واقعیت، بخش عمده ای از مواضع نامزدها را شکل می دهند و متأسفانه خیلی وقت ها برخی رأی دهندگان نیز اسیر همین اصطلاحات و ادبیات جذاب، جنجالی و چالشی می شوند و احساسی تصمیم می گیرند و به کاندیدای صاحب همین ادبیات رأی می دهند بنابراین سواد انتخاباتی مناسب می تواند تعقل را جایگزین احساس کند.

این مدرس دانشگاه «هژمونی یا سلطه بر شبکه های اجتماعی» را از دیگر راهکارهای ارتقاء کیفیت آراء دانست و مطرح کرد: یکی از فضاهایی که به این سطحی نگری و دور شدن از توجه به عمق موضوعات می تواند دامن بزند، شبکه های اجتماعی است. «هربرت شیلر» دانشمند نامدار و منتقد آمریکایی معتقد است، رسانه های غربی با تکه تکه کردن و دستکاری اخبار و اطلاعات و فوریت بخشی به آنها باعث می شوند مخاطب درک درستی از اخبار نداشته باشند و در نهایت آنطور فکر کنند که رسانه ها و نظام سلطه می خواهد. 

وی افزود: با توجه به محدودیت های این شبکه ها در ایجاد اقناع برای مخاطبان خود و نیز محدودیت ها در ارائه حجم پیام ها و عادت مخاطبان به خلاصه خوانی، مخاطب نمی تواند به لایه های اصلی و کارساز اظهارات و وعده های نامزدها دست یابد، بنابراین یکی از مهمترین نکاتی که باید در کوران تصمیم گیری انتخاباتی به آن توجه کرد، مراقبت نسبت به محتوایی است که در فضای مجازی ارائه می شود یا حداقل افزایش سواد انتخاباتی مردم به نحوی که به یک رسانه یا منبع خبر در تصمیم گیری اعتماد نکنند.

زارعیان دیگر راهکار ارتقاء کیفیت آراء را «قدرت تشخیص» دانست و اظهار کرد: سواد انتخاباتی مناسب عامل مراقبت نسبت به تخریب های انتخاباتی است. این موضوع دو وجه دارد؛ هم طرفداران نامزدها باید مراقب باشند با استفاده از ترفندهای غیراخلاقی و غیرقانونی رقیب خود را تخریب نکنند و هم مخالفان یک نامزد باید توجه کنندکه در بازی تخریب رقیب گرفتار نشوند. تکنیک های تبلیغاتی مثل برچسب زدن فقط با سواد ارتباطی و انتخاباتی مناسب قابل تشخیص است.

وی افزود: برای دادن یک رأی با کیفیت، باید عرصه انتخابات را دقیق و عمیق تجزیه و تحلیل کرد و با شناخت ژرف و عمیقی از آنچه که در رقابت های انتخاباتی می گذرد، بدون توجه به موضوعات سطحی و زودگذر، به مصالح کشور رأی داد بنابراین برای تحقق این مهم لازم است خبرنگاران نیز از سواد انتخاباتی برخوردار باشند به طوریکه خبرنگار سیاسی باید تکنیک های تبلیغات انتخاباتی و شیوهای تأثیرگذاری نخبگان را بشناسد، در برنامه های تلویزیونی و جلسات انتخاباتی آنها شرکت کند، بداند که این کاندیدا از چه شیوه اقناعی استفاده کرده و آن را به مردم بگوید تا مردم مطلع باشند و در زمان رأی دهی بتوانند انتخاب اصلح داشته باشند.

به گزارش ایسنا، دکتر داود زارعیان مقدمه کتاب «سواد انتخاباتی» را به رشته تحریر درآورده است. این کتاب در سال جاری مجوز نشر دریافت کرده و به قلم زهرا بیگدلو و یحیی احمدی به ترتیب از روزنامه‌نگار و فعال رسانه ای همدان نوشته شده است. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.