• سه‌شنبه / ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۰۱:۴۲
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1400020704323
  • خبرنگار : 50428

یک مدرس دانشگاه پاسخ می‌دهد؛

موانع تجارت الکترونیکی

موانع تجارت الکترونیکی

ایسنا/اردبیل یک مدرس دانشگاه گفت: از نظر فرهنگی در کل جامعه بخصوص شهر اردبیل خرید نقدی بسیار پسندیده‌تر و از لحـاظ روحـی و روانی مقبول‌تر از فرهنگ استفـاده از خریدوفروش به‌وسیله اینترنت است.

سمیه صائب نیا در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: نبود فرهنگ مناسب رویارویی با پدیده تجارت الکترونیک و تفکر نادرست نسبت به این پدیده، جایگزین‌کردن برخی از پدیده‌های تجاری دیگر مانند بازاریابی شبکه‌ای که ارتباط چندانی با پدیده گسترده تجارت الکترونیک ندارد، برخی سوءاستفاده‌ها و نیز برخورد منفی صاحبان کسب‌وکار و واحدهای توزیع فیزیکی با مشتریان تجارت الکترونیک، مانع مهمی بر سر رشد این پدیده در شهر اردبیل به شمار می‌آید.


وی ادامه داد: از دیگر موانع مهم بر سر راه رشد تجارت الکترونیک عدم فرهنگ‌سازی مناسب توسط دستگاه‌های ذی‌ربط جامعه در جهت توسعه آگاهی عمومی از مباحث فناوری اطلاعات در این مسیر محسوب می‌شود و بهتر است بگویم خوشبختانه حس راحت‌طلبی انسان‌ها به‌تدریج فرهنگ خریدوفروش و تجارت الکترونیکی را رایج خواهد کرد.
به گفته وی، ایجاد آگاهی در جامعه نسبت به تجارت الکترونیک می‌تواند بسترهای باور سازی این پدیده الکترونیکی را فراهم آورد.


صائب نیا ادامه داد: استراتژی‌ها و سیاست‌های تجارت الکترونیک به‌تنهایی برای تشویق استفاده از تجارت الکترونیک در کشور کافی نیست و اگر مردم و سازمان‌ها به سطحی از آگاهی و اعتماد و درک مزایای تجارت الکترونیک دست یابند، تجارت الکترونیک در نهایت به یک واقعیت تبدیل خواهد شد.


این مدرس دانشگاه با بیان اینکه فقدان آگاهی از مزایای تجارت الکترونیک و نبود آموزش‌های لازم برای استفاده از آن از جمله مسائل بسیار مهم در استقرار آن در کشور بخصوص در شهر اردبیل است، تصریح کرد: اینترنت در کشور عمدتاً برای سرگرمی و بـازی استفـاده می‌شود و کمتر به عنوان یک ابزار کارآمد برای دادوستد و ارتقای آگاهی‌های لازم در حوزه‌های مختلف خصوصاً تجارت به کار می‌رود و از طرفی درصد بالایی از جامعه هنوز نحوه کار با رایانه را نمی‌دانند.


به باور این مدرس دانشگاه، آموزش مصرف‌کنندگان در زمینه فرصت‌ها و مزایای تجارت الکترونیک و نحوه استفاده از اینترنت و رایانه یک شرط اساسی برای ایجاد تقاضا برای فناوری‌های جدید و تجارت الکترونیک است و آموزش نیروی انسانی با مهارت بالا در بخش‌های تجارت الکترونیکی، یکی از ضروریات تجارت الکترونیک محسوب می‌شود.

صائب نیا در پاسخ به سؤالی مبنی‌بر اینکه در شرایط کرونایی چگونه می‌توان با استفاده از روش‌های نوین تجارت الکترونیک، جلوی آسیب‌های احتمالی به کسب‌وکارها را گرفت، اظهار کرد: در پاسخ به این سؤال لازم است به بازاریابی الکترونیکی اشاره داشته باشم که تا به امروز مدل‌های بازاریابی الکترونیکی مختلفی که نحوه به‌کارگیری فناوری اطلاعات و شبکه‌های مبتنی برای اینترنت را در بازاریابی نشان می‌دهند، ارائه شده است اما به‌کارگیری فناوری اطلاعات در بازاریابی خود مستلزم برخورداری از توانمندی‌هایی است که سازمان بدون آنها قادر نخواهد بود از ظرفیت‌های فناوری اطلاعاتی برای امور بازاریابی استفاده کند.


وی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های مهم استفاده از این فناوری، روان‌سازی روش‌های فعالیت و در نتیجه کاهش هزینه‌ها است، اضافه کرد: بدون تردید بهره‌گیری خردمندانه از فناوری تجارت الکترونیک می‌تواند ما را در بهبود کارایی تجارت و حضور فعال‌تر در عرصه تجارت جهانی نیز یاری داده و به تقویت جایگاه کشور در بازارهای منطقه‌ای و جهانی کمک کند.
به عقیده این مدرس دانشگاه، یکی از روش‌هایی که برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی به کسب‌وکارها می‌توان مطرح کرد فروش اینترنتی است که امروزه به یکی از دغدغه‌های اصلی صاحبان مشاغل تبدیل شده است. 


وی با بیان اینکه همه کسب‌وکارها تمام تلاش خود را در راستای فروش بیشتر محصولات و خدمات خود به کار می‌گیرند، ادامه داد: صاحبان مشاغل مختلف تا چندی پیش گوش‌به‌زنگ اخبار و اطلاعات حوزه کسب‌وکار خود جهت شناخت رقبا و رصد کردن بازار بودند و همچنین اگر تا یک دهه گذشته فروشگاهی با دکوراسیون زیبا وجود داشت و آن با انواع محصولات و خدمات پر بود و مشتریان زیادی جذب فروشگاه می‌شدند، اما پیشرفت تکنولوژی، فناوری اطلاعات و دنیای مجازی، انقلابی در حوزه کسب‌وکار ایجاد کرده است.


به گفته صائب نیا، کسب‌وکارها، با وجود بازار جدید و شرایط کرونایی، اگر به فکر فروش اینترنتی محصولات و خدمات خود نباشند، رقبا به‌راحتی از آنها پیشی خواهند گرفت و به‌طورجدی دچار مشکلات زیادی خواهند شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.