• سه‌شنبه / ۸ تیر ۱۴۰۰ / ۱۵:۳۰
  • دسته‌بندی: ایسنا+
  • کد خبر: 1400040805883
  • خبرنگار : 71025

آقای ظاهرا مسئول! حرف‌نزدن هم بلد نیستی؟

آقای ظاهرا مسئول! حرف‌نزدن هم بلد نیستی؟

این روزها داغدار از دست دادن دو خبرنگار عزیز کشورمان هستیم و آنچه تحمل این رنج - که بزرگ‌تر از شانه‌هایمان شده - را سخت‌تر می‌کند نوع مواجهه مسئولان امر با این حادثه است؛ حادثه‌ای که سایه سنگین بی‌تدبیری آنان بر سرش هست و باقی خواهد ماند.

معصومه نصیری از سردبیران تحریریه ایسنا در ادامه یادداشت خود نوشت: بازتکرار سخنان ارشدترین مسئول سازمانی که میزبان خبرنگاران این حادثه بوده یعنی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و بی‌تفاوتی عجیب و دور از منطق مدیریتی و انسانی او در این زمینه، دیگر دردی از جامعه رسانه‌ای و خانواده داغدیده این دو عزیز دوا نمی‌کند اما ضرورت توجه به «فرامتن» توسط مدیران را بیش از پیش روشن و گوشزد می‌کند.

این جمله را بارها شنیده‌ایم که «اگر حرف‌زدن بلد نیستی، حرف‌نزدن هم بلد نیستی؟» حال اگر این موضوع با بی‌تدبیری و سوءمدیریت و اظهارات خلاف واقع مدیر مربوطه همراه شود، یعنی ما با یک خلاء جدی مدیریتی - تربیتی - روانشناختی مواجهیم؛ مدیرانی که بیش از بررسی دقیق و آشنایی با اتمسفر حاکم بر افکار عمومی در بازه‌های زمانی مختلف، برای فرار از پاسخگویی و ارائه ادله و حتی عذرخواهی، سخنانی بر زبان می‌آورند که منجر به بازتولید خشم عمومی و انزجار همگانی می‌شود.

در این راستا ما با دو دسته مدیر مواجهیم: ۱ - مدیرانی که شهوت سخن‌گفتن و دیده‌شدن دارند و مدام حرف می‌زنند و در بی‌اثر و دم‌دستی‌کردن مسائل و موضوعات استادان قهاری هستند. ۲ - مدیرانی که بدون توجه به اثرات ثانویه اظهارنظرشان و احتمالا بدون اندکی تفکر، نسبت به یک موضوع به کنشگری می‌پردازند؛ کنشی که گاه تیرهای زهرآگینی به سمت افکار عمومی پرتاب می‌کند و موجب مسموم‌سازی فضای عمومی می‌شود.

اما آنچه همه مدیران (چه مدیران اصلح چه مدیران غیراصلح) باید بدانند و اگر به آن دقت نکنند در خوشبینانه‌ترین حالت پیامشان به ضد خودش تبدیل می‌شود و در واقع‌بینانه‌ترین حالت، نشانگر کج‌فهمی مدیریتی آنها و فاصله کهکشانی‌شان با فرایند موجود در افکار عمومی است، شناخت از فرامتن است. امروز بخش قابل توجهی از مدیران ما از بطن جامعه و مختصات حاکم بر آن و دلایلش یا مطلع نیستند یا به آن بی‌توجهند. همین امر بظاهر ساده بشدت منجر به کاهش سرمایه اجتماعی نیز شده و این بی‌توجهی حتی منجر به اختلالات در روند سیاست‌گذاری و تصمیم‌سازی کلان نیز شده است.

با این وصف یک مدیر مخصوصا مدیران عصر رسانه باید بدانند در رمزگشایی پیام‌های رسانه‌ای، تجربه‌های زیسته‌ افراد، فضای ذهنی آنها و حتی نقدهایشان و ... تاثیرگذار است، پس اگر بناست پیامی تولید شود یا کنش و واکنش رخ دهد، حتما باید بتواند در کمترین سطح از تحریک‌کنندگی این بخش‌ها از سوی مخاطب مورد پذیرش قرار گیرد. اینجا باز باید تاکید کرد پیام لزوما آنچه شما می‌گویید نیست، آنچه برداشت و دریافت می‌شود نیز مهم است.

در عصر رسانه از مدیر تا مردم و رسانه و ... باید دارای سواد رسانه‌ای و اساسا دارای شناخت رسانه‌ای باشند و به سه حوزه «متن»، «زیرمتن» و «فرامتن» دقت کنند. بر این اساس بی‌تفاوتی و زبان بدن ناشی از مسائل تربیتی و سپس بیان اینکه من همیشه اینگونه می‌نشینم و چرا باید عذرخواهی کنم و ... بیشتر شبیه یک شوخی و واکنش غیرمسئولانه است.

کوتاه درباره متن، زیرمتن، فرامتن

هر نوع کنشگری و تولید پیامی اعم از سخنرانی، نطق پیش از دستور، اطلاعیه، بیانیه و ... دارای سه بعد است: «متن»، «زیرمتن» و «فرامتن». همه اطلاعات، تصاویر، جلوه‌های صوتی و ... که ظاهر محصول رسانه‌ای را نشان می‌دهد، «متن» هستند. پیام‌های پنهان و غیرمستقیمی که تولیدکننده پیام با بهره‌گیریِ هدفمند از فنون اثرگذاری بر مخاطب استفاده می‌کند، «زیرمتن» هستند و به بخش بالاتر از این دو که خارج از متن است و شامل اوضاع محیطی، فرهنگی و عوامل بیرونی حاکم بر درک و اثرگذاری پیام است و حتی گاهی مفهوم یا هدف هر پیام را به ضد آن چیزی که سازنده می‌خواهد تبدیل می‌کند، «فرامتن» می‌گویند.

هر مقام مسئول و مدیری باید بداند یکی از نشانه‌های داشتن سواد رسانه‌ای، توجه به این سه فاکتور است. یکی از نکاتی که منجر به ایجاد دلسردی عمومی نسبت به موضوعات و فرآیندها می‌شود نیز همین بی‌توجهی به مقوله «فرامتن» است. اینجاست که کوهنوردی رئیس‌جمهور با لباس ورزشی برند به جای تبلیغ اهمیت ورزش، عصبانیت عمومی را در پی دارد چراکه در همان زمان بازار ارز در نابسامانی شدید بسر برده و افراد زیادی متحمل ضرر شده‌اند یا اظهارات عجیب یک مداح درباره امام حسین (ع) و حتی عذرخواهی او موجی از انتقادات را به همراه دارد چراکه او نه به زمینه مذهبی اکثریت جامعه دقت کرده و نه به نوع سوءاستفاده دشمن از این اظهارات یا اظهارات یک مقام مسئول دیگر درباره تلاش مردم برای آموختن از مردم یمن در تحمل مشکلات در برهه‌ای که نوسانات معیشتی و افزایش قیمت‌ها فشار زیادی را متوجه مردم کرده است یا حتی سخنان کارشناس ساده یک برنامه تلویزیونی مبنی بر اینکه خب اگر موارد غذایی گران شده، مردم می‌توانند نخورند، به موجی از انتقادات در فضای مجازی منجر می‌شود. اینها همگی فرامتن را نقض کرده‌اند یعنی حواسشان به وضعیت روانی و موقعیتی حاکم بر افکار عمومی و جامعه نبوده است.

در عصر رسانه، زبان بدن، استخدام واژگان، موقعیت زمانی و مکانی اظهارنظر و تاثیر هر یک از این مولفه‌ها بر افکار عمومی و چگونگی رمزگشایی آن دارای اهمیت است.

شاید لازم باشد همه مدیران قبل از تکیه‌دادن بر صندلی‌های ریاست، علاوه بر بررسی صلاحیت‌های حرفه‌ای، از جهت سلامت روان، عزت نفس، مسئولیت‌پذیری و ... نیز سنجیده شوند و بررسی شود فرد فقط مدیریت دوست دارد یا مدیریت توام با مسئولیت را می‌پذیرد. برخی مدیرند اما به ظاهر مسئول، برخی نه مدیرند و نه مسئول و برخی هم فقط رئیسند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۸ ۱۶:۳۴

کلیت مطلب خوب است اما در قضیه اخیر اصلا موضوع متن و فرامتن در بین نیست...پرداختن به واکنش درست نداشتن یک مسوول به این واقعه و عذرخواهی نکردن دقیقا در این جریان عین متن است ...فرامتن برای مواردی است که خارج از میدان دید است اما چه چیزی واضح تر از اظهار تاسف و عذرخواهی یک مسوول در چنین قضیه ای ....این ابتدایی ترین کار یک مسوول که نه حتی یک ادم عادی است ...

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۸ ۱۶:۴۱

خانم معصومه نصيرى + اقاى حسام مقدم قلم فرسايى نكنيد خود فرسايى هم نكنيد عزيز و خويشتن دار باشيد هيچ ايرادى به شخصيت مورد نظر شما وارد نيست. فردى با چاقى مفرط اينگونه مينشيند و بدون قصد بى احترامى به احدى پاسخ مناسبى هم داد شما و خبرنگاران محترم غرور نداشته باشيد

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۸ ۱۶:۴۶

سرکار خانم نصیری با تشکر از شما و تسلیت از دست دادن دو همکار گرانقدر رسانه ای، این یکی از زیباترین و منطقی ترین مقالاتی بود که تا کنون در ایسنا خوانده ام.

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۸ ۱۷:۱۷

برای از دست دادن خبرنگاران متاسفم . اگر این افراد از مردم عادی جامعه بودند این همه غوغا می کردید؟1 به فکر اتوبس ها بودید جدی بگیم ابدا .....

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۸ ۲۲:۴۰

در این مملکت همه رئیس اند. اصلا مدیر نداریم. حتی الفبای مدیریت را نمی دانند.مدیریت هم که یک فن و تخصص است پیشکش، حرف زدن هم بلد نیستند. حرف نزدن هم بلد نیستن

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۸ ۲۲:۴۷

يك طرفه فصارت نكنيد خبرنگاران و عكاس هاى خبرى بعضى ها به بيمارى غرور كاذب شغلى مبتلا هستند. اليته ميان انها افراد با وقار سنگين عقل هم زياد هستند

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۹ ۰۹:۳۴

متایفم برای خودم و فرزندانم. من از اصحاب رسانه نیستم ولی وقتی از دست دادن خبرنگار که مانند چشم جامعه است اینقدر فرمالیته مطرح میشود و مسئولان حداکثر با عذر خواهی تصنعی از کنارش رد میشوند شما انتظار دارید صدای مظلوم کف جامعه به گوش مسئول برسد؟؟ این انفعال مسئولان در پاسخ به این اتفاق فقط یک معنا دارد بیچاره مردمی که امیدشان به جامعه خبرنگارانی بود که از دست دادنشان هم اسیبی بنظر نیامد. میدانم نظرم درج نمیشود ولی جامعه بدون خبرنگار صادق مثل بدن بدون چشم است.

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۹ ۱۱:۴۳

احتمال وقوع چنین حوادثی برای هر کسی (مدیر و غیر مدیر) در هر زمانی وجود دارد. شما یک رسانه پر بازدید هستید و با سایر رسانه ها نیز ارتباط دارید. قطعا اگر تامل کنید و پی گیر باشید میتوانید آنها را پاسخگو کنید. قصد جسارت ندارم، اما به عنوان یک شهروند هر روز انتظار این را دارم که این حادثه برای من نیز رخ دهد چه داخل و چه خارج از شهر. مدیر زیر فشار هست و به نحوی باید در نقطه زمانی فعلی از زیر فشار فرار کند این طبیعت انسان است. اگر تیمی تشکیل دهید که روی موضوع تصادفات جاده ای و حتی تصادفات درون شهری و اینکه چگونه میتوان این آمار را کاهش داد و دلایل آن پرداخته شود و اگر بتوانید با حس همدردی که بین شما و خبرگزاریهای دیگر وجود دارد آنها را نیز در این مسیر هدایت کنید آنگاه مدیران همیشه نگران این هستند که باید پاسخگو باشند و شاید میزان این گونه حوادث برای همه کمتر شود. نیازی به انتشار این نظر نمی بینم، اما لطفا آن را به دبیر محترم نشان دهید. این مسئله برای هر کدام از ما هر لحظه ممکن است اتفاق بیفتد. ممنون

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۰ ۱۶:۴۶

هر یک از ما به نوبه ی خود باید عذر خواهی کنیم. فقط آنکسی که پایش را باز می کند و به صورت بی ادبانه ای روبروی خانم خبرنگار عصر جدید نشسته است وظیفه اش عذرخواهی نیست. تمام دوستانی که در مراسم ختم و تشییع اینهمه ازدحام کردند و بدون ماسک یکدیگر را در آغوش کشیدند و نه تنها باعث گسترش بیماری کرونا می شوند بلکه با انتقال بیماری به تعداد بیشتر احتمال جهش بیماری را بیشتر می کنند، باید عذرخواهی کنند. کشتن افراد فقط قتل دست اول نیست. تمام ملت ما اشتباهات بزرگ و خودخواهانه داریم که باید بابتش عذرخواهی کنیم. ولی حالا قرعه به نام یکی دو نفر افتاده است.

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۱ ۱۱:۳۴

شما خبرنگار ها هم یه سوژه گیر اوردین فیتیله رو حسابی کشیدین بالا این مطالب آتشین درباره ی بدبختی و فقر مردم کجاست؟! کلا جرات ندارید حالا در این مورد قربانی جسور ماجرا شدید!