• چهارشنبه / ۶ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۴:۵۰
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1400050604281
  • خبرنگار : 71424

۳۰ درصد دانش آموزان ایرانی به پایین‌ترین سطح یادگیری نمی‌رسند

 ۳۰ درصد دانش آموزان ایرانی به پایین‌ترین سطح یادگیری نمی‌رسند

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش با اشاره به نتایج مطالعات بین المللی تیمز ۲۰۱۹ گفت: بر اساس نقاط معیار بین‌المللی، ۳۰ درصد دانش آموزان ما به پایین‌ترین سطح یادگیری نمی‌رسند که جزو نقاط ضعف نظام آموزشی است.

به گزارش ایسنا، فرهاد کریمی در سی و پنجمین  اجلاس سراسری مدیران و روسای آموزش‌وپرورش که در اردوگاه باهنر برگزار شد با بیان اینکه فعالیت‌های پژوهشی گسترده‌ای داریم و در طول سه سال اخیر بیش از ۱۰۰ پژوهش انجام شده است گفت: یکی از کارهایی که در پژوهشگاه انجام می‌دهیم طراحی و اجرای مطالعات بین‌المللی تیمز و پرلز است که بیش از  ۲۵ سال است در کشور اجرا می‌شود.

وی افزود: نتایج مطالعه تیمز ۲۰۱۹ در آذرماه سال ۱۳۹۹ ارائه و در دو جلسه شورای معاونان و مدیران بحث و بررسی و  مقرر شد کارگروهی برای تدوین توصیه های سیاستی مبتنی بر نتایج  تشکیل شود.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش با بیان اینکه یکی از چالش های ما این است که بعد از اجرای مطالعات، معمولاً فراموش می‌شود که باید چه کنیم تا بتوانیم به عملکرد بهتری دست یابیم اظهار کرد: با توجه به تأکید وزیر مبنی بر اینکه حتماً نتایج و تدوین توصیه‌های سیاستی پیگیری شود کارگروه مربوطه تشکیل و مجموعه توصیه‌های سیاستی ارائه و نهایتاً به یک متن قابل‌بررسی تبدیل شد که به شورای عالی آموزش‌وپرورش هم ارائه و شور اول آن در شورا بررسی و قرار شد اصلاح شود که آن هم انجام شده است.

کریمی با اشاره به نتایج مطالعات بین المللی تیمز ۲۰۱۹ گفت: نتایج نشان داد علیرغم اینکه کماکان میانگین بچه‌های ما، زیر میانگین بین‌المللی است، اما در سه درس علوم و ریاضی پایه چهارم و ریاضی پایه هشتم نسبت به دوره تمیز ۲۰۱۵ رشد داشته‌ایم. هرچند در علوم پایه هشتم کاهش عملکرد داشته‌ایم و علوم جزو درس‌هایی است که در چند سال اخیر با چالش‌های درباره آن روبه‌رو بوده‌ایم.

وی ادامه داد: حتماً مدیران کل استان‌ها از ظرفیت ارائه نتایج تیمز به‌عنوان سکویی برای توجه به دروس اساسی ریاضی، علوم و سوادخواندن توجه کنند. ۳۰ درصد دانش آموزان ما به پایین‌ترین سطح یادگیری بر اساس نقاط معیار بین‌المللی نمی‌رسند که جزو نقاط ضعف نظام آموزشی است. برخی رشدها در فرایند آموزشی  ما صورت می‌گیرد اما هنوز هم شاهد تأثیر زیاد وضعیت اقتصادی اجتماعی خانواده‌ها بر عملکرد دانش آموزان هستیم و گاهی برخی از این متغیرها تأثیرشان بیش از ۱۴۰ نمره بر پیشرفت عملکرد تحصیلی دانش آموزان ما می‌تواند باشد.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش افزود: گذراندن دوره پیش‌دبستانی از یک تا سه سال، این قابلیت را دارد که پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی و علوم را تا ۵۶ نمره افزایش دهد. زمان آموزش سالیانه نیز متغیر مهمی دیگری است و ما در بین کشورهای شرکت‌کننده در هر دوپایه کمترین زمان آموزش را به دو درس ریاضی و علوم اختصاص‌ داده ایم. همچنین میان احساس تعلق به مدرسه با پیشرفت تحصیلی در ریاضی و علوم رابطه‌ای وجود ندارد و گویا دانش آموزان ما علاقه‌ای به مدرسه ندارند که باید روی این موضوع هم برنامه‌های مداخله‌ای طراحی و اجرا شود.

کریمی با بیان اینکه بر اساس نتایج این مطالعه، وضعیت منابع فرهنگی برای دسترسی دانش آموزان مناسب نیست گفت: درباره رشته تحصیلی معلمان هم بحث‌هایی مطرح‌شده است و نتایج نشان می دهد معلمانی که در پایه چهارم ریاضی درس می‌دهند و تخصص ریاضی و آموزش ابتدایی دارند میزان موفقیتشان از سایر معلمان بالاتر است. لازم است از به‌کارگیری معلمان غیر مرتبط در مدارس حتماً خودداری کنیم. عملکرد تحصیلی دانش آموزانِ معلمانی که رشته غیر مرتبط دارند بسیار پایین می‌آید.

وی تاکید کرد: ما ملزم به اجرای مطالعات ملی و منطقه‌ای برای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی هستیم و بر همین اساس برنامه راهبردی ارتقای کیفیت نظام آموزش‌وپرورش بر اساس مطالعات بین‌المللی طراحی و تدوین‌شده و اعتبار یابی لازم صورت گرفته است. این برنامه شش راهبرد مشخص دارد و لازم است عملکرد تحصیلی دانش آموزان کم پیشرفت را ارتقا دهیم. مطالعه ای نشان داده هرچه قدر روی دانش آموزان کم پیشرفت سرمایه‌گذاری بیشتری شود ضریب جی دی پی کشورها در ۲۰ سال آینده افزایش بیشتری می یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.