• چهارشنبه / ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ / ۰۹:۵۵
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 1400051308956
  • خبرنگار : 71650

تحصیل در رشته‌های تجربی و ریاضی نشانه هوش بالاست؟

تحصیل در رشته‌های تجربی و ریاضی نشانه هوش بالاست؟
عکس تزئینی است

یک روانشناس با اشاره به تاکید برخی والدین برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان در رشته‌های ریاضی یا تجربی به دلیل هوش بالای فرزندان و ساخت آینده‌ای موفق، گفت: تحصیل در هیچ کدام از رشته‌های تحصیلی نشانه هوش بالا یا پایین نیست، از سوی دیگر هوش تنها یکی از مولفه‌های لازم برای موفقیت است.

شبنم طلوعی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آغاز انتخاب رشته دانش آموزان و تفکر غلطی که در بین برخی والدین درباره بهتر بودن برخی رشته‌ها نظیر تجربی و ریاضی برای تحصیل فرزندان، اظهار کرد: برای داشتن آینده‌ای موفق و رسیدن به موفقیت مولفه‌های بسیاری وجود دارد که هوش تنها یکی از مولفه‌ها است. بعضا با داشتن هوشی متوسط اما با پشتکار و استعداد در رشته‌های دیگر نیز می‌توان موفق شد.

این روانشناس با تاکید بر اینکه تحصیل در رشته‌های تجربی و ریاضی نشانه برتری دانش‌آموزان محصل در این رشته‌ها نیست، با اشاره به تفکرات غلط والدین و اجبار آنها برای تحصیل دانش آموزان در رشته تحربی و ریاضی ادامه داد: علاوه بر مواردی که والدین بر دانش آموز اجبار می‌کنند تا در رشته‌ای خاص تحصیل کند، در مواردی نیز دانش آموزان بر اساس نظر دوستان خود انتخاب رشته می‌کنند و به نوعی چشم و هم چشمی در انتخاب رشته دارند. دلایل زیادی برای این چشم و هم چشمی یا به نوعی الگو قرار دادن هم‌سالان می‌توان نام برد که از جمله آنها حسادت و یا برعکس آن یعنی رابطه دوستانه خود با هم‌کلاسی‌ها و هم‌سالان است.

به گفته این روانشناس، در برخی موارد نیز دانش آموز صرفا به دلیل علاقه به رشته‌ای خاص نظیر تجربی و یا ریاضی تمایل به ادامه تحصیل در آن را دارند و این در حالی است که توجه صرف به علاقه در هنگام انتخاب رشته می‌تواند مشکل آفرین باشد چراکه هنگام انتخاب رشته باید به حد نصاب نمرات نیز توجه کرد. انتخاب رشته بر صرف علاقه مسیری غلطی است که دانش آموزان در آن حرکت می‌کنند و دانش آموزان بدانند که با تلاش در رشته‌ای که حد نصاب نمره آن را آورده‌اند نیز می‌توانند به موفقیت برسند.

وی با بیان اینکه اختلاف نظر بر سر انتخاب رشته بین دانش آموزان و والدین مساله مهمی است و در صورت لزوم خانواده‌ها حتما باید از مشاوران این حوزه کمک بگیرند، تصریح کرد: والدین نباید با دلایلی نظیر برتری رشته تجربی یا ریاضی بر سایر رشته‌ها، رشته تحصیلی را به فرزندان خود تحمیل و اجبار کنند، این تحمیل و اجبار منجر به عدم پیشرفت و تلاش در آن رشته می‌شود حتی اگر فرزند هوش بالایی داشته باشد چراکه این مسیر متناسب با علایق فرزندان نیست.

طلوعی با تاکید بر اهمیت مورد توجه قرار دادن علاقه و استعداد دانش آموزان هنگام انتخاب رشته، افزود: دانش آموزان نباید تنها به مورد علاقه بودن رشته تحصیلی خاص توجه کنند بلکه باید توجه کنند آیا به دروس ارائه شده در آن رشته تحصیلی علاقه دارند یا خیر؟، همچنین باید توجه کنند به شغل‌هایی که در پَس تحصیل در این رشته وجود دارد و اشتغال در آنها نیز علاقمند هستند یا خیر؟. استعداد نیز از جمله مولفه‌های مهم هنگام انتخاب رشته است که علیرغم اهمیتش بعضا مورد توجه دانش آموز و والدین قرار نمی‌گیرد. داشتن استعداد یک رشته به این معنا است که هر فردی از جهت اکتسابی یا ذاتی باید توانمندی‌های مورد نیاز برای رشته تحصیلی ارائه شده در دبیرستان را داشته باشد.

وی در پایان سخنان خود این را هم گفت که اگر دانش آموزان در نظر دارند در رشته تحصیلی خود وارد بازار کار شوند، باید حتما به بازار کار رشته تحصیلی نیز توجه کنند و دانش آموزان با توجه به نیاز جامعه و ظرفیت کاری، دست به انتخاب رشته بزنند.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.