• سه‌شنبه / ۶ مهر ۱۴۰۰ / ۲۱:۲۹
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1400070604055
  • خبرنگار : 50040

معاون آموزشی وزارت علوم:

تهدید کرونا را به فرصت ارتقای فناوری آموزش تبدیل کردیم/ لزوم توجه به آموزش ترکیبی

تهدید کرونا را به فرصت ارتقای فناوری آموزش تبدیل کردیم/ لزوم توجه به آموزش ترکیبی

ایسنا/گیلان معاون آموزشی وزارت علوم، آموزش الکترونیکی را دستاورد بزرگی برای آموزش عالی کشور دانست و گفت: آموزش الکترونیکی یکی از مصادیق تبدیل تهدید به فرصت است، یعنی تهدید کرونا را به فرصت ارتقای فناوری در آموزش جامعه دانشگاهی تبدیل کردیم.

دکتر علی خاکی صدیق در مراسم مجازی آغاز سال تحصیلی جدید در دانشگاه گیلان، با بیان اینکه بیماری کرونا تعدادی از همکاران دانشگاهی و دانشجویان ما را گرفت، اظهار کرد: امیدواریم سال تحصیلی جدید همراه با موفقیت و سلامت برای جامعه دانشگاهی و آموزش عالی کشور باشد.

وی با اشاره به جایگاه خوب دانشگاه گیلان در بین دانشگاه های جامع کشور طی سال های اخیر، افزود: دانشگاه گیلان در رتبه بندی اخیر ISC بین ۱۵ دانشگاه جامع اول کشور بوده است.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، رتبه بندی ISC را جامع و کلان دانست و تصریح کرد: بسیاری از نظام های رتبه بندی دانشگاهی بین المللی بر پایه مقالات است، اما در رتبه بندی مذکور شاخص های متنوعی دیده شده تا عملکرد دانشگاه را در ابعاد آموزشی، انتشارات، پژوهش های کاربردی و حل مسئله، فناوری، کارآفرینی، دانش آموختگان، مسئولیت های اجتماعی و... مورد ارزیابی قرار دهد؛ همچنین برای نخستین بار دو شاخص اخلاق حرفه ای و اخلاق پژوهش نیز در قالب امتیاز منفی برای مقالات ری ترکت شده مورد ارزیابی قرار گرفته است.

صدیق، با بیان اینکه جایگاه دانشگاه گیلان سمت و سوی مثبت شاخص های آموزشی را نشان می دهد، عنوان کرد: تداوم این دستاورد مستلزم همراهی مدیریت دانشگاه با اساتید و رفع نقاط ضعف در مقایسه با سایر دانشگاه هاست.

وی با اشاره به تداوم شیوع کرونا و برگزاری الکترونیکی ترم جاری، خاطرنشان کرد: دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور در حوزه آموزش الکترونیکی خوب عمل کردند و شاهد دستاوردهای مثبتی در این بخش هستیم.

معاون آموزشی وزارت علوم، با بیان اینکه زیرساخت های خوبی برای آموزش الکترونیکی ایجاد شده و اساتید عمدتا بر این فضا و نرم افزارهای مربوطه تسلط پیدا کردند، گفت: با توجه به گذشته ۱۹ ماه از شیوع کرونا، نباید شاهد آموزش آفلاین و ارسال فایل پی.دی.اف برای دانشجویان باشیم و لذا باید بتوانیم از مزایای آموزش الکترونیکی و محدود نبودن به زمان و مکان استفاده کنیم و آموزش آنلاین را داشته باشیم.

وی از افزایش رضایتمندی اساتید و دانشجویان از آموزش الکترونیکی خبر داد و اضافه کرد: طی سال گذشته سه دوره نظرسنجی انجام دادیم که شاهد روند صعودی رضایت هستیم. به زودی ارزیابی دقیق تری در دستور کار وزارت علوم با شاخص های تخصصی تر قرار دارد تا بتوانیم در پساکرونا و بحران های آتی نیز فرمان آموزش الکترونیکی را در دست داشته باشیم و دانشگاه ها بتوانند براساس جایگاه خود در این ارزیابی دانشجوی الکترونیکی داخلی و بین المللی پذیرش کنند و دوره های جدید را داشته باشند.

صدیق، آموزش الکترونیکی را دستاورد بزرگی برای آموزش عالی کشور دانست و گفت: آموزش الکترونیکی یکی از مصادیق تبدیل تهدید به فرصت است، یعنی تهدید کرونا را به فرصت ارتقای فناوری در آموزش جامعه دانشگاهی تبدیل کردیم.

معاون آموزشی وزارت علوم، با بیان اینکه حتی در شرایط طبیعی بعد از کرونا نباید دستاورد بزرگ آموزش الکترونیکی را از دست بدهیم، خاطرنشان کرد: اکنون زیرساخت ها ایجاد شده و تجربیات فراوانی را کسب کردیم و لذا باید به سمت آموزش ترکیبی برویم، یعنی نه آموزش الکترونیکی جای آموزش حضوری را بگیرد و نه آموزش حضوری آموزش الکترونیکی را تعطیل کند و بناست از مزایای هر دو روش برای ارتقای فناوری آموزش استفاده کنیم و کیفیت دانشگاه ها را بالا ببریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.