• دوشنبه / ۲۹ دی ۱۳۹۹ / ۱۴:۲۱
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 99102921351
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

پرهیز از مصرف خودسرانه مکمل های مولتی ویتامین جهت پیشگیری از کرونا

پرهیز از مصرف خودسرانه مکمل های مولتی ویتامین جهت پیشگیری از کرونا

ایسنا/سیستان و بلوچستان کارشناس تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: برای پیشگیری از کرونا، مکمل های مولتی ویتامین را خودسرانه مصرف نکنید و به جای مصرف مکمل از سبزی ها و میوه های فصل استفاده کنید.

دکتر مهدیه شیخی در گفت وگو با ایسنا افزود: لازم است در شرایط فعلی همه گیری کرونا، به منظور تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹ توجه ویژه ای به مواد غذایی مصرفی داشته باشیم و توصیه های تغذیه ای رعایت شود.

وی گفت: توصیه می شود در کنار هر وعده غذایی از سالاد و یا سبزی خوردن استفاده کنید، از میوه ها فصل مثل انواع مرکبات که غنی از ویتامین C هستند و سبزی ها و صیفی جات فصلی مثل شلغم ، کدو حلوایی ، انواع کلم و هویج که سرشار از ویتامین c و A هستند، روزانه برای تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده کنید.

وی حبوبات را بهترین منبع پروتئینی ارزان قیمت عنوان کرد و گفت: اگر حبوبات همراه با غلات استفاده شود ارزش غذایی آن معادل گوشت خواهد بود، تخم مرغ منبع بسیار مناسبی از پروتئین و مواد مغذی متنوع است و فقط توجه داشته باشید که بهتر است تخم مرغ را بجوشانید و بصورت آبپز کاملا سفت و پخته شده مصرف کنید و از نیم پز کردن، عسلی نمودن و یا نیمرو کردن آن بپرهیزید.

کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از سیر، زنجبیل و پیاز بعنوان سه ماده غذایی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن نام برد و گفت: هر روز در غذا های مصرفی از این سه ماده غذایی استفاده شود. استفاده از جوانه گندم، ماش و شبدر در رژیم غذایی روزانه مفید می باشد زیرا این جوانه ها سرشار از پروتئین، آهن و ویتامین های گروه B هستند که به تقویت سیستم ایمنی شما کمک می کنند.

وی با اشاره به این موضوع که مصرف غذاهای چرب و پرنمک با تضعیف سیستم ایمنی بدن شانس ابتلا به کرونا را افزایش می دهند افزود: مصرف زیاد مواد قندی و شیرین با تحریک سیستم ایمنی بدن خطر ابتلا به کرونا را بیشتر می کنند . همچنین از دوغ یا ماءالشعیرهای بدون قند و عرقیات خانگی کم شیرین به جای استفاده از نوشابه های گازدار، آب میوه های صنعتی که قند افزوده دارند و نوشیدنی های شیرین، استفاده کنید.

به گفته دکتر شیخی، کم آبی ریسک ابتلا به کرونا را افزایش می دهد، بنابراین روزی ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید و مصرف فست فودها مثل انواع پیتزا، سوسیس و کالباس و غذاهای کنسروی که حاوی سدیم و نمک زیادی هستند و موجب اختلال در سیستم ایمنی بدن می شوند را محدود کنید. تا احتمال ابتلای شما به کرونا کمتر شود.

وی گفت: هیچ ماده غذایی به تنهایی نمی تواند معجزه کند. تحت تاثیر شایعات، در مصرف برخی اقلام غذایی یا دمنوش ها افراط نشود. تنوع و تعادل را در برنامه غذایی خود رعایت کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.