• سه‌شنبه / ۳۰ دی ۱۳۹۹ / ۰۸:۳۲
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 99103021757
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

یک، دو، سه زیبا شو!

یک، دو، سه زیبا شو!

ایسنا/چهارمحال و بختیاری این روزها ماراتن زیبایی در بین خانم‌ها و آقایان نفس‌گیر شده است، تمام ترفندها را به‌کار می‌گیرند تا کمی در ظاهر خود تغییر ایجاد کنند و این مسئله بسیاری از اینفلوئنسرهای اینستاگرامی را به سمت تبلیغ انواع لوازم آرایش، محصولات مراقبت از پوست، آموزش میکاپ، آموزش مد و لباس و ... کشانده است و قطعا از این طریق درآمدهای میلیاردی نیز کسب می‌کنند.

 به گزارش ایسنا، زیبایی برای بانوان یک امر طبیعی است، زنان از دیرباز راه‌های مختلفی را برای زیبا شدن امتحان می‌کردند، اما امروزه تمایل به زیبا شدن در بین زنان و مردان در حال تبدیل به یک اختلال شخصیتی و نوعی بیماری شده است.

شاید یکی از دلایل این مسئله تمایل مردان برای داشتن زنی زیبا است، مردان حتی اگر خود چهره مناسبی هم نداشته باشند، بر اساس حس درونی خود به‌دنبال زنان زیبا هستند، این مسئله موجب شده است این روزها زنان  بسیاری در جامعه تمرکز خود را به‌جای افزایش توانمندی در حوزه‌های مختلف، بر روی زیبا شدن بگذارند و در این راه دست به اعمال جراحی متعدد، خرید لوازم آرایشی گران‌قیمت و ... می‌کنند، به‌نظر می‌رسد رقابت زیبا شدن این روزها در بین آقایان نیز نفوذ کرده است و آقایان نیز دست به ایجاد تغییر در چهره خود با ترفندهای مختلف آرایشی می‌زنند.

برای زیبا شدن هزینه می‌کنم!

سارا یکی از مراجعه‌کنندگان به آرایشگاه برای انجام عمل کراتینه مو در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: برای انجام کراتینه و ویتامینه کردن موهایم بیش از دو میلیون تومان هزینه کردم.

وی افزود: موهایم فر بود و من موی فر دوست نداشتم، موی لخت جذابیت بیش‌تری به ظاهرم می‌دهد و برای این کار هر هزینه‌ای را انجام می‌دهم.

این بانوی شهرکردی گفت: ظاهر برای من اهمیت بالایی دارد، ماهانه بخش زیادی از درآمد خود را صرف خرید لوازم آرایشی، محصولات مراقبت از پوست، کاشت و ترمیم ناخن می‌کنم و این کار باعث می‌شود حس خوبی به من دست بدهد.

از آموزش‌های اینستاگرامی برای تغییر در چهره استفاده می‌کنم

الهام یکی از دانشجویان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: معمولا در اینستاگرام پیج‌های اینفلوئنسرهایی که میکاپ آموزش می‌دهند را دنبال می‌کنم، این پیج‌ها نکات ریز و مهمی را در نحوه آرایش کردن و پوشاندن عیوب چهره آموزش می‌دهند و این آموزش‌ها نیز کاملا رایگان هستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا از محصولات تبلیغی در این پیج‌ها نیز خریداری می‌کنید، گفت: معمولا این کار را انجام نمی‌دهم و سعی می‌کنم از لوازم آرایشی موجود و در دسترس استفاده کنم، اما اگر برخی از لوازم که در این ویدئوها آموزش داده می‌شوند در دسترس نباشد، از این صفحه‌ها برای خرید، اینترنتی سفارش می‌دهم.

این بانو بیان کرد: زمانی‌که این ترفندهای آموزشی را بر روی چهره خود انجام می‌دهم، حس می‌کنم تاثیر بالایی در زیبا شدن من دارند و دوستانم نیز من را برای این کار تشویق می‌کنند.

تغییر ظاهر و چهره به شکل‌بیمارگونه ناشی از الگوگیری نامناسب است

امین مختاری، روانشناس خانواده در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص پیامدهای پیروی بیمارگونه افراد از مد و لباس، اظهار کرد: امروزه شیوه‌های ارتباط افراد جامعه با یکدیگر با پیشرفت تکنولوژی تغییر کرده و ارتباط فیزیکی در جامعه جای خود را به ارتباط مجازی داده است و برای این‌گونه ارتباطات ابزارها و اپلیکیشن‌های متعددی در سراسر جهان وجود دارد و زندگی همه افراد را تحت تاثیر قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه معمولا داشتن رضایت از زندگی و خوشحالی یکی از حس‌های درونی در تمام افراد جامعه است، گفت: افراد برای دست‌یابی به این حس تلاش می‌کند و گاهی مشاهده می‌شود برای اقناع این حس درونی در خود دچار سرگشتگی نیز می‌شوند.

مختاری افزود: نفوذ فضای مجازی در زندگی انسان‌ها موجب شده است، افراد زندگی خود را در این فضا در معرض نمایش سایرین قرار دهند، اما باید به این نکته توجه کرد که هر آن چیزی که در فضای مجازی منتشر می‌شود واقعی نیست و در بیش‌تر مواقع فرسنگ‌ها با زندگی واقعی این افراد فاصله دارد.

این روانشناس خانواده داشتن اعتماد به نفس، عزت نفس و رضایت‌مندی از زندگی را از ویژگی‌های انسان‌های هدفمند عنوان کرد و گفت: اگر فردی این ویژگی‌ها را در خود تقویت نکرده باشد برای کسب رضایتمندی ظاهری به‌دنبال رفتارهای نمایشی و خودشیفتگی در فضای مجازی می‌رود تا بتوانند به‌نوعی آن سرگشتگی ناشی از به‌دست آوردن خوشحالی و رضایتمندی از زندگی را جبران کند.

وی در خصوص افرادی که اقدام به اعمال جراحی متعدد و سایر اقدامات برای ایجاد تغییر در چهره خود می‌کنند، بیان کرد: تمامی این افراد دچار اختلال شخصیتی و عزت نفس پایین نیستند، بلکه بسیاری از این افراد در زندگی بدون هدف هستند و شاید در دورانی که نیازمند یک الگوی رفتاری، فکری و سبک زندگی بودند، الگوی مناسبی نداشتند.

مختاری افزود: عمدتا تا سن هفت سالگی والدین الگوی کودکان هستند، پس از آن نوجوانان و جوانان در جامعه، محل تحصیل و ... از همسالان و سایرین الگو می‌پذیرند و در این محیط‌ها الگوی مناسب و یا نامناسب را برای خودشان پیدا می‌کنند، در دوره نوجوانی فرد قدرت تشخیص بالایی ندارد و ممکن است به وسیله این الگوهای نامناسب در معرض انواع آسیب‌های اجتماعی و نابه‌هنجاری‌ها قرار گیرد.

این روانشناس خانواده توضیح داد: تغییر ظاهر، چهره، نوع پوشش و ... به شکل‌بیمارگونه ناشی از الگوگیری نامناسب در سنین نوجوانی و جوانی است، این افراد برای اینکه مورد قضاوت هم‌گروهان خود قرار نگیرند، سعی می‌کنند پوشش و ظاهر خود را به سبک همان گروه تغییر دهند، این در حالی‌است که قضاوت‌ها همیشه وجود دارد، معمولا این‌گونه قضاوت‌ها در بین گروهی رخ می‌دهد که سرگشته هستند، اما در گروه‌های هدفمند این اتفاقات رخ نمی‌دهند.

وی با اشاره به اینکه از دیرباز بسیاری از انسان‌ها به دنبال این بودند که ظاهر و چهره خود را برای جلب توجه دیگران تغییر بدهند و این مسئله تنها مختص زمان کنونی و فضای مجازی نیست، بیان کرد: بخشی از این مسئله مربوط به اختلالات شخصیتی و بخشی نیز مربوط به الگوپذیری نادرست است.

مختاری ادامه داد: امروز فضای مجازی همانند یک اتاق شیشه‌ای است، افراد در این فضا تصاویر مختلفی را از ابعاد زندگی خود منتشر می‌کنند که برخی از این تصاویر نیز کاملا شخصی است، اما باید گفت این تصاویر همه زندگی واقعی آن‌ها نیست، بلکه این افراد در تلاشند با این تصاویر القا کنند که زندگی مرفه و لاکچری دارند و قطعا این یک روش برای جذب دنبال‌کننده در این فضا است.

این روانشناس افزود: انتشار این تصاویر در فضای مجازی آسیب‌های بسیاری را به‌دنبال دارد، سایر افراد جامعه با دیدن این تصاویر احساس نارضایتی از زندگی و ظاهر خود پیدا می‌کند و حتی ممکن است در اثر مقایسه دست به اقداماتی برای ایجاد تغییر در زندگی و ظاهر خود بزنند و گاهی این اقدامات نامناسب و نابه‌هنجار آسیب‌زا می‌شود که نشان‌دهنده ضعف شخصیتی در افراد است.

وی با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از آسیب‌های مدگرایی و تقلید از فضای مجازی باید عزت نفس و اعتماد به نفس در بین نوجوانان و جوانان افزایش پیدا کند، عنوان کرد: این قشر باید هر آن‌چه خودشان هستند را باور کنند و اگر قرار است چیزی را در معرض نمایش سایر افراد قرار دهند، خود واقعیشان باشد، نهادهای متولی باید زمینه الگوپذیری مناسب و پیدا کردن شخصیت برای این قشر در جامعه را فراهم کنند.

مختاری با اشاره به اینکه بخشی از افرادی که به هر روشی به دنبال زیبا شدن هستند، دچار اختلال روانی هستند، تصریح کرد: اما عمدتا این افراد دارای اعتماد به نفس پایین هستند و بخشی از این مسیر نیز در فضای مجازی نمود پیدا می‌کند.

این روانشناس خانواده گفت: باید افراد جامعه را تشویق کنیم که خودشان را دوست داشته باشند و به خودشان احترام بگذارند و به جای رفتارهای این‌چنینی، ارزش‌های درونی خود را ارتقا بدهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.