• سه‌شنبه / ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۲:۰۶
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 1400012413401
  • خبرنگار : 71594

ارسال پیش‌نویس آیین‌نامه ساماندهی بایگانی‌های راکد قوه قضاییه به حوزه ریاست دستگاه قضایی

ارسال پیش‌نویس آیین‌نامه ساماندهی بایگانی‌های راکد قوه قضاییه به حوزه ریاست دستگاه قضایی

پیش‌نویس آیین‌نامه ساماندهی بایگانی‌های راکد، اسناد و مدارک قوه قضاییه، پس از تدوین نهایی در معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه به حوزه ریاست دستگاه قضایی ارسال شد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه، این آیین‌نامه در اجرای بندهای ۱۵، ۱۷ و ۱۸ سیاست‌های کلی نظام اداری ابلاغی ۱۳۸۹/۲/۱، بندهای ۳ و ۴سیاست‌های کلی نظام در بخش پدافند غیر عامل ابلاغی ۱۳۸۹/۱۱/۲۹مقام معظم رهبری و شق (۲) بند (ت) ماده ۳۸قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مصوب ۱۳۹۵/۱۱/۱۰ و به‌ منظور بهره‌گیری از روش‌ها، فناوری‌های نوین، ساماندهی و ارتقاء ضریب امنیت اسناد، مدارک و بایگانی‌های راکد قوه قضائیه، تسهیل و تسریع دسترسی به سوابق اسناد و مدارک، شناسایی، جمع‌آوری و نگهداری اسناد و مدارک مهم و ملی و بهره‌برداری علمی از آن‌ها تهیه و تدوین شده است.

پیش‌نویس آیین نامه مذکور در قالب ۵ فصل تهیه شده و مشتمل بر ۵۷ ماده و ۹ تبصره است. لازم به ذکر است منظور از «سند و مدرک» قید شده در این آیین‌نامه، هر نوع نوشته‌ای از قبیل اوراق پرونده‌های مختومه، دفاتر، اسناد اداری و مالی، آیین‌نامه‌ها، بخشنامه‌ها، مصوبات، مکاتبات، صورتجلسه‌ها، گزارش‌ها، نمودارها و نیز اسناد غیرمکتوب دیداری و شنیداری مانند: عکس‌ها، کلیشه‌ها، فیلم‌ها، میکروفیلم‌ها، میکروکارت‌ها و اسناد الکترونیکی است که «در قوه قضائیه تهیه، صادر یا دریافت شده و به صورت دائم و یا غیردائم در تصرف دستگاه قضایی باشد.»  

همچنین از موارد قابل توجه که در این آیین‌نامه به آن پرداخته شده است نحوه نگاهداری و بهره‌مندی از پرونده‌ها، اسناد، مدارک، اشیاء و اموال مهم و ملی قوه قضاییه است. این نوع اسناد بنا به تعریف ارائه شده در پیش‌نویس، اسناد و مدارکی را در بر می‌گیرد که به لحاظ علمی، قضایی، تاریخی، سیاسی، نظامی، فرهنگی، اجتماعی، اداری، مالی، اقتصادی ، فنی و ورزشی طبق این آیین‌نامه و به تشخیص اداره کل اسناد و امور مترجمان رسمی و تصویب «هیأت تشخیص اسناد قوه قضائیه» دارای ارزش نگهداری دائمی باشد.

بر اساس ماده ۹ پیش‌نویس این آیین‌نامه، «هیأت تشخیص اسناد قوه قضائیه»، «به منظور سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت بر اجرای کامل» آیین‌نامه ساماندهی بایگانی‌های راکد، اسناد و مدارک قوه قضاییه با حضور اعضا از جمله معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضائیه (رئیس هیأت)، معاون راهبردی قوه قضائیه یا نماینده وی، معاون مالی، پشتیبانی و عمرانی قوه قضائیه یا نماینده وی، معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه یا نماینده وی و دادستان کل کشور یا نماینده وی تشکیل می‌شود.

به منظور ایجاد هماهنگی‌های لازم در حوزه اسناد و اجرای دقیق قوانین ومقررات این حوزه، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران نیز از اعضای هیأت تشخیص برشمرده شده است.

انتهای پیام